clock Δευτέρα, 23 Οκτωβρίου 2017 | 8:04:33 μμ

Το ΦΚΘ ζουμάρει στο «Ρίζωμα» της Σιμόν Βέιλ

ΑΘΗΝΑ 12/10/2017

Με 14 ταινίες πρωτοεμφανιζόμενων, τολμηρών δημιουργών, ιδωμένες σε συνάρτηση με τις ιδέες που αναπτύσσονται στο εμβληματικό έργο «Το ρίζωμα» της Γαλλίδας φιλοσόφου Σιμόν Βέιλ (το βιβλίο διατρέχει τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, θέτει υπό αμφισβήτηση τις θεμελιώδεις πλάνες του, αναλύει την ασθένεια του «ξεριζώματος» που τον έχει πλήξει και διακηρύττει ότι «το ρίζωμα είναι ίσως η σημαντικότερη, αλλά και η πλέον παραγνωρισμένη ανάγκη της ανθρώπινης ψυχής»), το 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης προσεγγίζει φέτος «το σινεμά αλλιώς...».
 
«Αποφασίσαμε να μην ακολουθήσουμε τον παραδοσιακό δρόμο επιλογής ταινιών. Εστιάσαμε σε πρωτοεμφανιζόμενους δημιουργούς, που εκφράζονται με τολμηρό και πρωτότυπο τρόπο, όμως είδαμε τις ταινίες σε συνάρτηση με τις ιδέες που αναπτύσσονται στο έργο της Σιμόν Βέιλ» τονίζεται στην ανακοίνωση της προκριματικής επιτροπής για τις 14 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος.
 
Ήρωες, σαν τους καθημερινούς ανθρώπους με τους οποίους ταυτίστηκε η Βέιλ, ανθρώπους που προκαλούν τους θεατές να αντιμετωπίσουν τους δαίμονές τους, από κοινωνικό δράμα μέχρι κομεντί και θρίλερ, οι ταινίες ανήκουν σε διαφορετικά κινηματογραφικά είδη και αφηγούνται ολότελα διαφορετικές ιστορίες, οι οποίες ωστόσο συνδέονται με κάτι κοινό.
 
Παράλληλα, οι 14 ταινίες γίνονται το υλικό μιας πρωτότυπης έκθεσης, με τίτλο «Το ρίζωμα». Το Φεστιβάλ ανέθεσε σε 14 νέους Έλληνες εικαστικούς, να δουν ο καθένας από μια ταινία του διαγωνιστικού τμήματος και να φιλοτεχνήσουν ένα έργο εμπνευσμένο από αυτήν. Τα έργα -ζωγραφικά σχέδια, φωτογραφίες, εγκαταστάσεις, γλυπτά- θα παρουσιαστούν στην πρώην Αποθήκη Στρατού (προβλήτα Α΄, Λιμάνι Θεσσαλονίκης) κατά τη διάρκεια του 58ου ΦΚΘ.
 
Οι καλλιτέχνες είναι οι: Πάκυ Βλασσοπούλου, Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Νατάσα Ευσταθιάδη, Μαρία Κριαρά, Χρυσάνθη Κουμανιάκη, Μαρία Μαυροπούλου, Ράνια Μπέλλου, Κοσμάς Νικολάου, Γιώργος Παπαφίγκος, Βασίλης Σελιμάς, Στεφανία Στρούζα, Aναστάσης Στρατάκης, Μαρία Τσάγκαρη και Δημήτρης Φραγκάκης. Η έκθεση αποτελεί διοργάνωση του ΦΚΘ, με την υποστήριξη της 6ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.
 
Πρώτη ύλη για τα έργα αποτελούν οι ίδιες οι 14 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος (11 ξένων δημιουργών και τρείς ελληνικές που δεν ανακοινώθηκαν ακόμη).

Οι 11 ξένες ταινίες είναι:

Λάκι/Lucky του Τζον Κάρολ Λιντς (ΗΠΑ):
Μια ταινία-αφιέρωση στον Χάρι Ντιν Στάντον. Στην τελευταία του κινηματογραφική υπόκλιση υποδύεται τον 90χρονο Λάκι, ρόλο-αναφορά στους ήρωες των Παρίσι- Τέξας, Straight Story και Ατίθασης Καρδιάς. Με τον Ντέιβιντ Λιντς σε έναν χαρακτηριστικό ρόλο.
 
Αυτές οι μακρυμαλλούσες νύχτες / Those Long Haired Nights του Τζεράρντο Καλάγκι (Φιλιππίνες)-Ευρωπαϊκή πρεμιέρα:
Ένα ταξίδι στην άκρη της νύχτας, στη γειτονιά με τα κόκκινα φανάρια της Μανίλα, εκεί που συναντιούνται τα όνειρα τριών διεμφυλικών γυναικών.
 
Closeness του Καντεμίρ Μπαλάγκοβ (Ρωσία):
Ο σκηνοθέτης, μαθητής του Αλεξάντερ Σοκούροφ, παραδίδει ένα ανατριχιαστικό ντεμπούτο βασισμένο σε πραγματική ιστορία: την απαγωγή ενός ζευγαριού στον Βόρειο Καύκασο. Βραβείο Fipresci στο πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών.
 
Εξοχικές κατοικίες / The Garden της Σόνια Μαρία Κρούνερ (Γερμανία):
Πατρίδα δεν είναι απλώς η παιδική ηλικία, αλλά και ένας τόπος όπου έχει πάντα ήλιο. Το καλοκαίρι μιας οικογένειας αστών στη Γερμανία τη δεκαετία του ’70 περνά μέσα από μυρωδιές, χρώματα, σώματα και ήχους.
 
Φορτίο/Cargo του Ζιλ Κουλιέρ (Βέλγιο, Ολλανδία, Γαλλία):
Ένας άνδρας πέφτει από το αλιευτικό του σκάφος στα παγωμένα νερά της Βόρειας Θάλασσας και βυθίζεται σε κώμα, αφήνοντας τους τρεις γιους του αντιμέτωπους με το χάος και την απόγνωση.
 
Καθοδήγηση Ζωής / Life Guidance της Ρουθ Μάντερ (Αυστρία):
Σε μια δυστοπική κοινωνία, μια εταιρεία με το όνομα «Καθοδήγηση Ζωής» αναλαμβάνει να «διορθώσει» τη συμπεριφορά όσων μελών της μεσαίας τάξης δεν είναι αρκετά «λειτουργικά». Μια σκοτεινή, οργουελική αλληγορία.
 
Τ' αδέλφια του χειμώνα/Winter Brothers του Χλίνουρ Πάλμασον (Δανία, Ισλανδία):
Σε μια πιο άγνωστη πλευρά της Δανίας, δυο αδέρφια ζουν στην ανέχεια. Για να επιβιώσουν δε διστάζουν να παρανομήσουν, με απρόβλεπτες συνέπειες. Η έκρηξη ανάμεσά τους δεν θα αργήσει, όταν μια γυναίκα γίνεται η πέτρα του σκανδάλου.
 
Κοράκια/ Ravens του Γιενς Ασούρ (Σουηδία):
Ο διάσημος φωτογράφος Γενς Ασσούρ, στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του. Ο επίμονος αγρότης Άγκνε ονειρεύεται πως ο γιος του θα αναλάβει μια μέρα την οικογενειακή φάρμα, ενώ προσπαθεί ταυτόχρονα να σώσει την περιουσία του από την επέλαση του «εκσυγχρονισμού».
 
Η άμυνα του δράκου /The Dragon's Defense της Νατάλια Σάντα (Κολομβία):
Τρεις ηλικιωμένοι φίλοι, δεινοί σκακιστές, αδυνατούν να κάνουν οποιαδήποτε κίνηση στρατηγικής σημασίας στη ζωή τους. Η ώριμη ανδρική ψυχή, αποτυπωμένη με τη φρέσκια ματιά μιας νεαρής σκηνοθέτιδας.
 
Χωρίς όνομα, χωρίς υπογραφή/ No Date No Signature του Βαΐντ Τζαλιλβάντ (Ιράν):
Ένας ιατροδικαστής χτυπά με το αυτοκίνητό του ένα 8χρονο αγόρι και το τραυματίζει ελαφρά. Όμως την επόμενη μέρα το αγόρι βρίσκεται νεκρό. Πρόκειται για δηλητηρίαση -όπως δείχνει η πρώτη γνωμάτευση- ή φταίει ο ίδιος για το τραγικό συμβάν;
 
Beast του Μάικλ Πιρς (Ηνωμένο Βασίλειο):
Μια νεαρή γυναίκα ερωτεύεται παράφορα έναν μυστηριώδη ξένο. Όταν μια σειρά από ύποπτους φόνους δείχνουν εκείνον ως ένοχο, η κοπέλα θα τον υπερασπιστεί με κάθε κόστος.
 
Η σειρά τεσσάρων αφισών τέλος, που κυκλοφορούν ήδη από σήμερα για το 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου (2-12 Νοεμβρίου), στηρίζεται σε ένα από τα βασικά στοιχεία του σινεμά και της εικόνας: την έννοια του κάδρου ως πεδίου δράσης του ενορχηστρωτή των πλάνων, του σκηνοθέτη, ο οποίος το χρησιμοποιεί για να πλάσει τις εικόνες, τα πλάνα της ταινίας που οραματίστηκε. Το κάδρο είναι μέρος της πραγματικότητας και βάση-φόντο του σινεμά μυθοπλασίας. Μέσα του τεκταίνονται και τεκμαίρονται «πράματα και θάματα».
 
Οι φωτογραφίες των αφισών είναι παρμένες με το φως και την ατμόσφαιρα του «φεστιβαλικού» Νοεμβρίου, από την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης (Θερμαϊκός, δυτικές συνοικίες, ταράτσες στο κέντρο, προβλήτα στην Αρετσού).


Σχετικά Videos