Πάμε σινεμά; Από το «Yesterday» στον Αλέν Ντελόν και την Ρόμι Σνάιντερ

Πάμε σινεμά; Από το «Yesterday» στον Αλέν Ντελόν και την Ρόμι Σνάιντερ

Με πέντε νέες ταινίες και δυο επανεκδόσεις, συνεχίζεται καλοκαιριάτικα ο κινηματογραφικός Μαραθώνιος κι ενώ ήδη εμφανίστηκαν οι πρώτοι αδειούχοι του θέρους. Από τις καινούργιες ταινίες ξεχωρίζει το «Yesterday» του Ντάνι Μπόιλ, ενώ σίγουρα θα βρουν το κοινό τους η κωμωδία μυστηρίου «Πρόσκληση σε Γεύμα Από Έναν Υποψήφιο Δολοφόνο» (1976) με μια πλειάδα φημισμένων πρωταγωνιστών και η κλασική, πια, «Πισίνα», με το θρυλικό ζευγάρι Αλέν Ντελόν και Ρόμι Σνάιντερ, στην πιο καυτή τους εμφάνιση.

«Yesterday»

(«Yesterday») Ρομαντική μουσική κωμωδία, αμερικανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Ντάνι Μπόιλ, με τους Χιμές Πατέλ, Λίλι Τζέιμς, Κέιτ ΜακΚίνον, Εντ Σίραν, Σοφία ντι Μαρτίνο κα.

Έξυπνη ιδέα, με κωμικά ευρήματα και με την εγγύηση του σεναριογράφου Ρίτσαρντ Κέρτις («Τέσσερις Γάμοι και μια Κηδεία», «Notting Hill» κλπ) που, ωστόσο, φτάνει ως ένα σημείο και μετά προσγειώνεται στις γνωστές συνταγές «επιτυχίας». Η ταινία στηρίζεται σε ένα καλό εύρημα: Ένας άγνωστος μουσικός, που γνωρίζει την αποτυχία, ξυπνά από ένα ατύχημα, το οποίο συνέβη σε μια παγκόσμια συσκότιση και αντιλαμβάνεται ότι κανένας πάνω στη γη δεν ξέρει τα τραγούδια των Beatles, αλλά ούτε και την ύπαρξη του πασίγνωστου συγκροτήματος και παίρνει την απόφαση να οικειοποιηθεί τις επιτυχίες τους. Ο Μπόιλ, μαζί με τον Κέρτις, βρίσκουν την ευκαιρία να μιλήσουν για θέματα όπως το αν υπάρχει παρθενογένεση στην τέχνη ή αν όλοι έχουν τις επιρροές τους ή μέχρι που μπορεί να φτάσει η κλοπή στην τέχνη και φυσικά για τον απατηλό κόσμο της σόου μπιζ και τις εταιρίες που εκμεταλλεύονται την τέχνη - εδώ τη μουσική - και την προώθηση καλλιτεχνών σύμφωνα με τα συμφέροντά τους.

Ωστόσο, η ταινία δεν πάει ένα βήμα παραπέρα, όπως πχ να εμφάνιζε ότι τα τραγούδια των «Σκαθαριών» να μην έχουν πια την ίδια απήχηση με εκείνη πριν μισό αιώνα (αυτό ίσως να οφείλεται και στο ότι η βιομηχανία του θεάματος οι γιγαντιαίες δισκογραφικές εταιρίες δεν έχουν αλλάξει και πολύ) ή στην ύπαρξη ευτράπελων καταστάσεων, όπως κάποια απ' τα τραγούδια του συγκροτήματος να είναι παρόμοια με συνθέσεις άλλων, δημιουργώντας ένα καλλιτεχνικό - εμπορικό πανδαιμόνιο.

Περισσότερο, όμως, ο Μπόιλ μάλλον χάνει την ευκαιρία να διερευνήσει ακόμη περισσότερο το τι είναι τελικά η ποπ μουσική και πότε ξεφεύγει από τα σουξέ της μιας σεζόν και φτάνει στα όρια του κλασικού.

Τελικά αυτό που μένει είναι μία ευχάριστη ταινία, με τις σωστές δόσεις χιούμορ κι ένας ύμνος στους Beatles, που θα αναζωογονήσει το ενδιαφέρον για το βρετανικό συγκρότημα, κάτι που στηρίζεται και από τις ολοκαίνουργιες διασκευές των πιο μεγάλων επιτυχιών τους, αφού οι παραγωγοί εξασφάλισαν τη σύμφωνη γνώμη των Πολ ΜακΚάρτνεϊ και Ρίγκο Σταρ. Και φυσικά με το αναμενόμενο φινάλε που η δύναμη της αγάπης είναι πάνω από κάθε εφήμερη δόξα και τα πλούτη. Πάντως, ακόμη και στην επιλογή του πρωταγωνιστή, ο Μπόιλ ακολουθεί μία δοκιμασμένη συνταγή, δηλαδή τον Χίμες Πατέλ, έναν άγνωστο, Βρετανό ινδικής καταγωγής, πρωτοεμφανιζόμενο ηθοποιό, όπως έκανε επιτυχημένα και στο οσκαρικό «Slumdog Millionaire», που έκανε την έκπληξη το 2008. Απ' τις ταινίες που λαμβάνουν θέση στις υποψηφιότητες των Όσκαρ άμα τη εμφανίσει.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Ένας άσημος μουσικός σε μια παραθαλάσσια πόλη της Βρετανίας πασχίζει να κάνει καριέρα γράφοντας μελαγχολικές μπαλάντες, όλες όμως γνωρίζουν παταγώδη αποτυχία. Μοναδική πιστή φαν και μάνατζερ η παιδική του φίλη, η οποία απτόητη τού κλείνει συναυλίες πιστεύοντας ολόψυχα στο ταλέντο του. Τα πάντα θα αλλάξουν για τον αποκαρδιωμένο τραγουδοποιό όταν μετά από παγκόσμιο μπλακ άουτ κι ένα ατύχημα θα ξυπνήσει στο νοσοκομείο και σε έναν κόσμο όπου οι Beatles δεν υπήρξαν ποτέ. Τότε αποφασίζει να πάρει την κιθάρα και να παίξει τα κομμάτια του συγκροτήματος σα να ήταν δικά του και να μπει στο δρόμο της καταξίωσης.

«Αόρατες»

(«Invisibles») Δραματική κομεντί, γαλλικής παραγωγής του 2018, σε σκηνοθεσία Λουί Ζουλιέν Πετί, με τους Οντρέ Λαμί, Κορίν Μασιέρο, Νοεμί Λόβσι, Ντέμπορα Λουκουμόεβα, Σάρα Σούκο, Πάμπλο Πόλι κα.

Ταινία που καταπιάνεται με ένα καυτό θέμα, που μέχρι πριν λίγες δεκαετίες ήταν αμερικάνικο φαινόμενο και στη συνέχεια εξαπλώθηκε σε κάποιες δυτικές μητροπόλεις, αλλά σήμερα απασχολεί όλο και περισσότερες κοινωνίες σε όλο τον κόσμο (ή όχι;) και σίγουρα είναι υπαρκτό: Αυτό της ύπαρξης κοινωνικών δομών στοιχειώδους και αξιοπρεπούς διαβίωσης και στέγασης των ανθρώπων που σπίτι τους είναι ο δρόμος, κρεβάτι τους κάτι χαρτόκουτα και σκεπάσματα μουσαμάδες.

Ο Πετί επιλέγει να μιλήσει για αυτό το βαρύ και δύσκολο θέμα προσεγγίζοντάς το με ανάλαφρη ματιά, με μία κινηματογραφική φόρμα που καθιστά την ταινία του σχετικά προσιτή προς το ευρύ κοινό, αλλά δυστυχώς δεν τα πολυκαταφέρνει. Αφενός γιατί η ταινία του αργεί απελπιστικά να μπει στο ζουμί της υπόθεσης και να βρει τους ρυθμούς που θα κάνουν ενδιαφέρουσα την υπόθεσή του, χαραμίζοντας το πρώτο μισό με ανούσια πέρα-δώθε και αφετέρου, γιατί όταν μπαίνει στην ουσία αναλώνεται με αδύναμα χιουμοριστικά σκετσάκια, άνοστα, θετικής ενέργειας, περιστατικά και κάποια άχρηστα μελοδραματικά στοιχεία.

Έτσι, πάνε χαμένες και οι προσπάθειες των ηθοποιών, αλλά και των πρώην άστεγων γυναικών που βρίσκονται ανάμεσά τους και προσφέρουν την όποια συγκίνηση στο φιλμ, το οποίο ως θετικό έχει, σε αντίθεση με την υπόλοιπη ταινία, ένα συμπαθητικό φινάλε, αυθεντικά φεμινιστικό, δίχως γραφικότητες και τη μανιέρα του διδακτισμού.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Με απόφαση του Δήμου, το κέντρο υποδοχής άστεγων γυναικών Envol πρόκειται να κλείσει. Οι κοινωνικοί λειτουργοί έχουν μόνο τρεις μήνες στη διάθεσή τους για να επανεντάξουν στην κοινωνία, με κάθε τρόπο, τις γυναίκες που έχουν στη μέριμνά τους: πλαστογραφούν, καταφεύγουν στο ψέμα και προσπαθούν να βρουν οποιοδήποτε «μέσο» για να ανασταλεί η απόφαση. Για αυτό το διάστημα, τα πάντα επιτρέπονται, αρκεί οι γυναίκες να «σωθούν».

«Κόλπο Γκρόσο»

(«Ricchi di fantasia») Κωμωδία, ιταλικής παραγωγής του 2018, σε σκηνοθεσία Φραντσέσκο Μιτσικέ, με τους Σέρτζιο Καστελίτο, Σαμπρίνα Φερίλι, Βαλέρια Φαμπρίτζι, Ματίλντε Γκιόλι, Αντόνιο Κατάνια, Αντονέλα Ατίλι, Πάολο Καλαμπρέζι κα.

Ιταλική κωμωδία παρεξηγήσεων μακριά από την κλασική χρυσή εποχή, ακόμη και όταν το αγαπημένο είδος, όλων των σινεφίλ, άρχιζε να παίρνει την κάτω βόλτα, που θυμίζει περισσότερο ελληνική κωμωδία του '60, σε σενάριο Σακελλάριου - Γιαννακόπουλου και περιμένεις να μπουκάρει ο Ντίνος Ηλιόπουλος, η Μάρθα Καραγιάννη και ο Λάμπρος Κωνσταντάρας.

Βεβαίως η ταινία έχει την πλάκα της, ένα σχετικά κεφάτο καστ και ταιριάζει στην καλοκαιρινή διάθεση, αλλά μέχρις εκεί. Η προσπάθεια να μιλήσει η ταινία εμμέσως για την παράδοση των ανθρώπων στο χρήμα, την επίπλαστη επιτυχία και άλλα κοινωνικά θέματα πέφτει τόσο χαμηλά που πρέπει να βρεθείς κάτω από τα καλόγουστα μοκασίνια του πρωταγωνιστή και τις γόβες της συμπρωταγωνίστριάς του, για να τα ανακαλύψεις.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Ένας μεροκαματιάρης επιπλοποιός και μια αποτυχημένη τραγουδίστρια ζουν για καιρό ως παράνομο ζευγάρι, όμως αδυνατούν να πάρουν διαζύγιο λόγω οικονομικών δυσχερειών. Όταν εκείνος χάψει το ψέμα των φίλων του πως έχει κερδίσει το λαχείο, αποφασίζει να χωρίσει και να μετακομίσει με τη γυναίκα που αγαπά και την οικογένειά της στο νότο. Όταν συνειδητοποιήσει το λάθος του όμως θα είναι πλέον αργά.

«Annabelle Comes Home»

(«Annabelle Home Coming») Ταινία τρόμου, αμερικανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Γκάρι Ντάουμπερμαν, με τους Πάτρικ Γουίλσον, Βέρα Φαρμίγκα, ΜακΚίνα Γκρέις, Μάντισον Άιζμαν, Κέιτι Σαρίφ κα.

Κι εκεί που νομίζεις ότι έχουν εξαντληθεί τα όρια των λογιών λογιών τρομο-franchise να που ανακαλύπτεις ότι μάλλον πρώτα θα τελειώσει το πετρέλαιο και μετά όλα αυτά τα τρομοκατασκευάσματα. Έτσι, εδώ η σατανική κούκλα μπαίνει σε νέες περιπέτειες, που θα ακολουθήσουν μόνο οι φανατικοί του είδους, αυτοί που αν δεν δουν μια ταινία τρόμου την εβδομάδα αρχίζουν να τρομάζουν τους διπλανούς τους...

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Οι δαιμονολόγοι Εντ και Λορέν Γουόρεν είναι και πάλι αποφασισμένοι να σταματήσουν τις δολοφονικές ορέξεις της κούκλας Άναμπελ. Γι' αυτό αποφασίζουν να την τοποθετήσουν σε μια προθήκη και την κλειδώνουν στο δωμάτιο με τα καταραμένα αντικείμενα. Μάλιστα, ζητούν από έναν ιερέα να ευλογήσει την προθήκη ώστε να βεβαιωθούν πως δεν πρόκειται να δραπετεύσει.. Ένα χρόνο αργότερα όμως, η μικρή κόρη των Γουόρεν και οι φίλες της τρυπώνουν στο δωμάτιο, και άθελα τους ξυπνούν όχι μόνο τη δαιμονισμένη κούκλα αλλά και όλα τα πνεύματα που βρίσκονται εκεί, εκκινώντας ένα νέο μακελειό.

«Το ένστικτο της ζωής»

(«Animal») Δραματικό θρίλερ, αργεντίνικης παραγωγής του 2018, σε σκηνοθεσία Αρμάντο Μπο, με τους Γκιγιέρμο Φραντσέλα, Κάρλα Πίτερσον, Γκλόρια Καρά, Μαρτσέλο Σουμπιότο, Μερτσέντες ντε Σάντις κα.

Ακόμη ένα δραματικό θρίλερ από την Αργεντινή, που μας έρχεται με καλές συστάσεις και με αποσκευές ένα ρεκόρ εισιτηρίων από τη λατινοαμερικάνικη χώρα. Ο βραβευμένος με Όσκαρ σεναρίου για το «Birdman» του Ινιαρίτου (2014), Αρμάντο Μπο, περνά πίσω από την κάμερα για να γυρίζει ένα δικό του σενάριο, που αφορά τις παράνομες μεταμοσχεύσεις οργάνων.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Ο Αντόνιο έχει την τέλεια ζωή: μια αγαπημένη οικογένεια, πολύ καλή δουλειά κι ένα όμορφο σπίτι. Η φούσκα στην οποία ζει, όμως, θα σκάσει, όταν θ' ανακαλύψει ότι χρειάζεται επειγόντως μεταμόσχευση νεφρού. Ο Αντόνιο ζούσε πάντα με το γράμμα του νόμου, αλλά όταν όλοι οι νόμιμοι οδοί στερεύουν, το ήθος του θα δοκιμαστεί.

«Η Πισίνα»

(«La Piscine») Δραματικό ερωτικό θρίλερ, γαλλικής και ιταλικής παραγωγής του 1969, σε σκηνοθεσία Ζακ Ντερέ, με τους Αλέν Ντελόν, Ρόμι Σνάιντερ, Μορίς Ρονέ, Τζέιν Μπίρκιν, Πολ Κροσέ κα.

Στην εποχή της, η εξαιρετικού ενδιαφέροντος ταινία του Ζακ Ντερέ, είχε κάνει πάταγο για την τολμηρότητά της, λόγω του διάχυτου ερωτισμού της. Ο Αλέν Ντελόν και η πιο καυτή από ποτέ Ρόμι Σνάιντερ, με σφήνα την άγουρη αλλά πανέμορφη Τζέιν Μπίρκιν, ερωτοτροπούν επικίνδυνα γύρω από τα κρυστάλλινα νερά μιας πισίνας σε μία βίλα που φλέγεται από τα πάθη και από τον καύσωνα που πλήττει την Κυανή Ακτή. Ένα συναισθηματικά και κυριολεκτικά πνιγηρό κλίμα που τους ωθεί στα άκρα.

Πενήντα χρόνια από την πρώτη της προβολή, η κλασική, πια, ταινία του Ντερέ, η οποία έφερε και πάλι κοντά το θρυλικό ζευγάρι, που έζησε ένα μεγάλο έρωτα και ο χωρισμός πλήγωσε σφόδρα την εύθραυστη κούκλα Ρόμι Σνάιντερ, επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη, με νέες ψηφιακές κόπιες.

Σήμερα, σίγουρα δεν θα σοκάρει κανέναν ο ερωτισμός της ταινίας, όπως τότε, αλλά είναι βέβαιο ότι οι λάτρεις του ωραίου θα απολαύσουν ένα από τα πιο ζηλευτά ζευγάρια του σινεμά, να περιφέρεται ημίγυμνο, να τσιλημπουρδίζει, να ζει το φλογερό πάθος του, που συνοδεύεται από τη ζήλια, υπαρξιακά ερωτήματα, ανείπωτες επιθυμίες, αλλά και έναν φόνο, πάνω στην τρέλα μιας υγρής και ζεστής βραδιάς. Το καλογραμμένο σενάριο του Ζαν Κλοντ Καριέρ εμμέσως κάνει κι ένα σχόλιο για την κατάρρευση της μπουρζουαζίας, ενός κόσμου που δεν αντέχει την απόρριψη των επιθυμιών του, τις δυσκολίες της ζωής, την αμφισβήτηση και είναι ικανός να φτάσει μέχρι το φόνο για να επιπλεύσει και να πάρει ότι θέλει από τη ζωή.

Ο Ζακ Ντερέ ακολουθώντας σοφά τους απλούς κινηματογραφικούς κανόνες κι εστιάζοντας πάνω στο ερωτικό τετράγωνο (εκτός από το ζευγάρι και την Τζέιν Μπίργκιν, υπάρχει και ο αντίζηλος του Ντελόν, ο πολύ καλός Μορίς Ρονέ), καταφέρνει να δώσει ένα αξιόλογο ερωτικό δραματικό θρίλερ, ενώ τη μουσική την υπογράφει ο σπουδαίος Μισέλ Λεγκράν.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Ο Ζαν Πολ (Ντελόν), ένας συγγραφέας, που δεν βρίσκεται και στα καλύτερά του, περνά τις διακοπές του, μαζί με τη σύντροφό του Μαριάν (Σνάιντερ) σε μία βίλα στην Κυανή Ακτή, που του έχει παραχωρήσει ένας φίλος. Ο Χάρι (Ρονέ), ένας παλιός φίλος και μουσικός παραγωγός, ο οποίος υπήρξε πρώην σύντροφος της Μαριάν πριν από τον Ζαν-Πολ, έρχεται για μια επίσκεψη, εκπλήσσοντας το ζευγάρι. Μαζί του φέρνει και την 18χρόνη κόρη του Πηνελόπη (Μπίρκιν), η ύπαρξη της οποίας δεν ήταν προηγουμένως γνωστή. Οι δύο φίλοι, που το έχουν ρίξει στο πιοτό, γρήγορα γίνονται αντίζηλοι για χάρη της Μαριάν, ενώ ταυτόχρονα ο Ζαν Πολ ελκύεται από την ομορφιά και τα νιάτα της κόρης του φίλου του. Μετά από ένα πάρτι, ξεμένουν οι δυο φίλοι και αντίζηλοι, συνεχίζοντας να πίνουν, έρχονται σε αντιπαράθεση, μαλώνουν και ο Χάρι πέφτει στην πισίνα, χωρίς να μπορεί να επιπλεύσει, εξαιτίας της μέθης του και αντί ο Ζαν Πολ να τον βοηθήσει, τον σπρώχνει ακόμη πιο κάτω στο νερό και τελικά τον πνίγει. Ο Ζαν Πολ καλύπτει το έγκλημά του, για να φανεί ως ατύχημα, αλλά ένας αστυνομικός επιθεωρητής αρχίζει να υποπτεύεται ότι δεν πρόκειται για μια άτυχη στιγμή...

«Πρόσκληση σε Γεύμα Από Έναν Υποψήφιο Δολοφόνο»

(«Murder by Death») Κωμωδία μυστηρίου, αμερικάνικης παραγωγής του 1976, σε σκηνοθεσία Ρόμπερτ Μουρ, με τους Πίτερ Φολκ, Ντέιβιντ Νίβεν, Πίτερ Σέλερς, Αϊλίν Μπρέναν, Τρούμαν Καπότε, Τζέιμς Κόκο, Άλεκ Γκίνες, Έλσα Λάντσεστερ, Μάγκι Σμιθ, Νάνσι Γουόκερ κα.

Απολαυστική κωμωδία μυστηρίου, που παρωδεί τις ιστορίες της Αγκάθα Κρίστι και αποτελεί μία πολύ καλή επιλογή για ένα ευχάριστο καλοκαιρινό βραδάκι. Η ταινία του Ρόμπερτ Μουρ, με την πληθώρα εξαιρετικών πρωταγωνιστών, από Ντέιβιντ Νίβεν και Πίτερ Φολκ, μέχρι Άλεκ Γκίνες και Πίτερ Σέλερς, αλλά και Μάγκι Σμιθ και Έλσα Λάντσεστερ, αποτέλεσε μία τεράστια εισπρακτική επιτυχία, που παραμένει γοητευτική, χάρις και του σεναρίου του Νιλ Σάιμον. Ένα φιλμ, που αν και γυρίστηκε το 1976, θυμίζει η φόρμα του παλαιότερες παραγωγές και που διαθέτει τα χαρακτηριστικά ενός απενεχοποιημένου ψυχαγωγικού σινεμά που κάνει πλάκα παρωδώντας τους θρυλικούς ντετέκτιβ του κινηματογράφου και της λογοτεχνίας.

Η ταινία διαθέτει και έξυπνα χιουμοριστικά ευρήματα (το κουδούνι ουρλιαχτό) και γκαγκς, όπως ο τυφλός μπάτλερ (Γκίνες) που θέλει να συνεννοηθεί με την κωφάλαλη μαγείρισσα (Γουόκερ) ή τα αστεία με τα σπαστά αγγλικά του Πίτερ Σέλερς, ο οποίος υποδύεται έναν Γιαπωνέζο ντετέκτιβ. Πάντως, στα αξιοσημείωτα της ταινίας, στην οποία παίζει ένα χαρακτηριστικό ρόλο και ο Τρούμαν Καπότε, είναι σίγουρα και η διατήρηση του μυστηρίου μέχρι το τέλος, καθώς το σενάριο πέρα από τη σπιρτάδα του είναι ταυτόχρονα προσηλωμένο και στο είδος που παρωδεί.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Οι πιο διάσημοι ντετέκτιβ του κόσμου προσκαλούνται σε μια μυστηριώδη έπαυλη για δείπνο. Ο εκκεντρικός οικοδεσπότης τους ανακοινώνει ότι θα γίνει ένας φόνος μέσα στο σπίτι μέχρι τα μεσάνυχτα- εκείνοι καλούνται να λύσουν το μυστήριο, με αμοιβή ένα εκατομμύριο δολάρια.

Χάρης Αναγνωστάκης (ΑΠΕ – ΜΠΕ)

Σχετικά Videos

Powered by TUODY Software