Τα malls-θερμοκήπια καταναλωτισμού και εκκλησίες της θρησκείας του καπιταλισμού

Τα malls-θερμοκήπια καταναλωτισμού και εκκλησίες της θρησκείας του καπιταλισμού

Νοσταλγία; Ανάγκη πολιτικο-κοινωνικής αλλά κυρίως "αισθητικής αποκατάστασης – εξυγίανσης" της αμφιλεγόμενης αισθητικά, πολιτικά και κοινωνιολογικά δεκαετίας του 80;

“Ηθελα να πω πόσο απαίσια ήταν όλα (και αυτά που μας προτείνονταν και αυτά που “καταναλώναμε”) αλλά με τον καιρό ένιωσα κι εγώ αυτή την αίσθηση νοσταλγίας” έλεγε σήμερα ο 50χρονος πλέον – μελετητής (με τις φωτογραφίες και τις ταινίες του) και καταγραφέας της πολύχρωμης εποχής του΄80, μέσω των Malls, Μάικλ Γκαλίνσκι.

“The Decline of Mall Civilisation” είναι ο τίλος του δεύτερου βιβλίου -λευκώματος που εξέδωσε και παρουσίασε σε παγκόσμια πρώτη στη Θεσσαλονίκη – στο πλαίσιο του 60ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου, όπου βρίσκεται με αφορμή την προβολή της ταινίας του (“Who Took Johnny” ,η οποία διαδραματίζεται κι αυτή στην ίδια δεκαετία, στην Αϊόβα των ΗΠΑ).

Οι δεκάδες πρωτόλειες φωτογραφίες τραβήχτηκαν τον Ιούλιο του 1989 όταν ο φωτογράφος τους ήταν μόλις 19 χρόνων.

“Ταξίδευα επί 40 ώρες οδικά μεταξύ Σαν Φρανσίσκο και Σεντ Λούις προκειμένου να εντοπίσω τα malls της εποχής. Τότε δεν υπήρχε ακόμη το Internet -έψαχνα – χανόμουν στους δρόμους “έβλεπα” - ένιωθα πόσο "ιδιαίτερη", πόσο άσχημη ήταν αυτή η κουλτούρα των malls αλλά... με τα χρόνια όταν ξέθαψα εκείνες τις φωτογραφίες ένιωσα νοσταλγία – αν όχι για την εικόνα και την ουσία της -όσο για τον παραδοσιακό τρόπο φωτογράφησης..."είπε ο Michael Galinsky "απαντώντας" ουσιαστικά στον "συμφοιτητή" εκείνων των δεκαετιών στη Νέα Υόρκη, τον επιμελητή του Μουσείου Φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη Ηρακλή Παπαιωάννου, που ανέλαβε την παρουσίαση του πολυσέλιδου φωτογραφικού λευκώματος.

Για τα malls που "προσφέρουν αίσθηση οικειότητας, ασφάλειας και κοινωνικότητας , τα malls-θερμοκήπια καταναλωτισμού και εκκλησίες της νέας (τότε) θρησκείας -αυτής του καταναλωτισμού , τα malls με τα fake (ψεύτικα) μάρμαρα που προσφέρουν ολιστικές εμπειρίες (φαγητό, κινηματογράφο, ψώνια) αλλά και μια μορφή ψευδο-δημοκρατίας και επιφανειακής κοινωνικής εξίσωσης" μίλησε ο Ηρακλής Παπαιωάννου παρουσιάζοντας το έργο του συμφοιτητή του -τον οποίο δεν συνάντησε ποτέ, ελλείψει διαδικτυακής επικοινωνίας σ εκείνη την προ τεσσάρων σχεδον δεκαετιών εποχή- εντοπίζοντας κι αυτός μια μορφή νοσταλγίας "αν όχι για την εποχή, όπως είπε, αλλά για την..υποχρεωτική μορφή αθωότητας που δημιουργεί άγνοια του μέλλοντος".

Ο γεννημένος το 1969 στη Βόρεια Καρολίνα, ο κινηματογραφιστής, φωτογράφος και μουσικός Μάικλ Γκαλίνσκι έγινε διάσημος, προτού καν αποφοιτήσει από το σχολείο, για τις εικόνες μιας πορείας της Κου Κλουξ Κλαν που "αιχμαλώτισε" με τον φωτογραφικό του φακό. Σε συνεργασία με τη Σούκι Χόλι, τη σύζυγό του, έχει σκηνοθετήσει πολλές πολυβραβευμένες ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους. Το προηγούμενο βιβλίο που εξέδωσε με θέμα τη φωτογραφία έχει τίτλο "Malls Across America" και ακολούθησε η έκδοση “Decline of Mall Civilisation” που πρωτοπαρουσιάστηκε σήμερα στη Θεσσαλονίκη.

Η ταινία του Μάικλ Γκαλίνσκι “Who Took Johnny” (“Ποιός άρπαξε τον Τζόνι” -2014) που επιλέχθηκε απ τον εκκεντρικό -πάπα του Trash"-Τζων Γουότερς και στον οποίο το Φεστιβάλ ανέθεσε με carte blanche- την επιμέλεια ενός προγράμματος με 11 από τις αγαπημένες του ταινίες διαχρονικά- θα προβληθεί αύριο (Πέμπτη) στις 15.00 στην αίθουσα “Παύλος Ζάννας” της πλατείας Αριστοτέλους.

Το λεύκωμα με τις εικόνες, για την "παρακμή της κουλτούρας των εμπορικών κέντρων” διατίθεται ήδη, σε ειδική τιμή, στο πωλητήριο του Μουσείου Φωτογραφίας στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Powered by TUODY Software