Τέλη Μαρτίου η νέα εθνική οδός Κορίνθου-Πατρών

Τέλη Μαρτίου η νέα εθνική οδός Κορίνθου-Πατρών

Έως το τέλος Μαρτίου του 2017, δηλαδή σε λίγο περισσότερες από 100 ημέρες, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της νέας εθνικής οδού Κορίνθου Πατρών.

Μια ημερομηνία ορόσημο, όχι μόνο για τους κατοίκους των περιοχών που διασύνδεει η οδική αρτηρία, αλλά και για την ίδια τη χώρα που θα προσθέσει στις υποδομές της ένα υπερσύγχρονο άξονα μεταφορών που θα αναβαθμίσει τις δυνατότητες της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης.

Παράλληλα ολοκληρώνεται και μια ασφαλής οδός καθώς το έργο αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά στις ασφαλείς μετακινήσεις, αντικαθιστώντας στην ουσία μια οδό επικοινωνίας που τις προηγούμενες δεκαετίες είχε χαρακτηριστεί «δρόμος καρμανιόλα».

Είναι ενδεικτικό της αύξησης του βαθμού ασφάλειας, ότι ακόμη και την περίοδο κατασκευής του έργου έχουν μειωθεί τα θανατηφόρα τροχαία σε ποσοστό 60%.

Το έργο θα έχει ολοκληρωθεί στους χρόνους που προβλέπονται από τις συμβατικές υποχρεώσεις δήλωσαν στους δημοσιογράφους που ξεναγήθηκαν σε τμήματα των εργοταξίων μεταξύ Κιάτου και Ρίου, ο διευθύνων σύμβουλός της «Ολυμπία Οδός Α.Ε.» Παναγιώτης Παπανικόλας και ο διευθύνων σύμβουλός της εταιρίας «Ακτωρ» Δημήτρης Κούτρας.

Εως τα τέλη Μαρτίου η κατασκευή του έργου θα έχει ολοκληρωθεί, εκτός από ορισμένα σημεία όπου εξακολουθεί να υπάρχουν εμπλοκές είτε λόγω των παράλληλων εργασιών με τον σιδηρόδρομο, είτε λόγω αρχαιολογικών ανασκαφών, είτε εναπομεινασών απαλλοτριώσεων.

Στα σημεία αυτά συνολικού μήκους περίπου εννέα χιλιομέτρων μεταξύ Κορίνθου και Πατρών (Δερβένι, Καμάρες, Αραχωβίτικα, Ρίο) η κυκλοφορία θα εξυπηρετείται μέσω κυκλοφοριακών ρυθμίσεων (τοπικών παρακάμψεων ή στενώσεων). Σύμφωνα πάντως με την εταιρία και σε αυτά τα τμήματα οι εργασίες θα έχουν ολοκληρωθεί έως το φθινόπωρο του 2017.

Η συνολική πρόοδος κατασκευής στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα στο τέλος Νοεμβρίου 2016 αγγίζει το 88%. Σήμερα, στην Κορίνθου -Πατρών είναι εγκατεστημένα έξι εργοτάξια, που ενεργούν σε συνολικά 20 εργοταξιακές ζώνες, και σ' αυτά απασχολούνται πάνω από 3.000 εργαζόμενοι.

Στις αρχές Σεπτεμβρίου δόθηκαν σε κυκλοφορία :

- τα πρώτα 20χλμ. ολοκληρωμένου νέου σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, από τον Κόμβο Αρχαίας Κορίνθου έως τον Κόμβο Κιάτου.

- δύο νέες σήραγγες στην περιοχή του Δερβενίου Κορινθίας. Οι δύο αλλεπάλληλες σήραγγες έχουν συνολικό μήκος 1.210μ., ενώνονται μεταξύ τους με γέφυρα 120μ. και εντάσσονται σε νέο-κατασκευασμένο οδικό τμήμα μήκους 2χλμ. της Ολυμπίας Οδού.

Νωρίτερα, τον Μάιο 2016, είχαν δοθεί σε κυκλοφορία οι δύο αλλεπάλληλες σήραγγες στην περιοχή Ακράτας- Αιγείρας, μήκους περίπου 1.150μ.

Ο επόμενος άμεσος στόχος είναι η παράδοση σε κυκλοφορία ενός ακόμα τμήματος ολοκληρωμένου αυτοκινητόδρομου, από το Κιάτο - Ξυλόκαστρο, μήκους 14χλμ.

Οι σταθμοί διοδίων

Σήμερα λειτουργούν:

4 μετωπικοί: Ελευσίνα, Ισθμός, Ζευγολατιό, Ρίο

3 πλευρικοί: Ν. Πέραμος, Αγ. Θεόδωροι, Πάχη

Με την ολοκλήρωση θα λειτουργήσουν: 

1 ακόμα μετωπικός στον Ελαιώνα Αιγιάλειας

6 πλευρικοί: Ζευγολατιό, Κιάτο, Δερβένι, Ακράτα, Καλάβρυτα, Αραχοβίτικα 

Αναφερόμενοι οι εκπρόσωποι των εταιριών στο ίδιο το έργο αναφέρθησαν στις τεχνικές δυσκολίες που αντιμετώπισαν αλλά και στην ιδιαιτερότητα που το διακρίνει. Πρόκειται για ένα έργο που το 85% κατασκευάζεται σε συνθήκες παράλληλης κυκλοφορίας και με επιπρόσθετες προκλήσεις όπως:

· Μεγάλος αριθμός Κυκλοφοριακών Ρυθμίσεων, προτεραιότητες : η ασφάλεια, η κατασκευή, η διαχείριση της κυκλοφορίας

· Κατασκευαστική δραστηριότητα με ταυτόχρονη ανάπτυξη σε όλο το μήκος της ΝΕΟ Κορίνθου - Πατρών, όχι τμηματικά

· Διέλευση κοντά σε κατοικημένες περιοχές

· Απότομο ανάγλυφο (τεκτονικά ρήγματα, κίνδυνος κατολισθήσεων, στενότητα χώρου κα.)

· Πλήθος υφιστάμενων τεχνικών έργων που χρήζουν επεμβάσεων ή καθαιρέσεων

· Παράλληλη κατασκευή Σιδηροδρομικής Γραμμής (ΕΡΓΟΣΕ).

Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι το έργο να απαιτήσει μοναδικές τεχνικές απαντήσεις σε αυτές τις προκλήσεις.

380 μεγάλα τεχνικά έργα

Τα 380 μεγάλα τεχνικά έργα (σήραγγες, γέφυρες, άνω και κάτω διαβάσεις κα.) της Κορίνθου -Πατρών πέρα από το ότι αποτελούν θεαματικές κατασκευές, θα συμβάλλουν στην ασφαλή και ταχεία μεταφορά. Σημαντικά είναι όμως - αν και λιγότερο θεαματικά- τα πάνω από 400 έργα αντιστήριξης καθώς και η πυκνότητα των κόμβων. 

· Σήραγγες:

Στο τμήμα αυτό κατασκευάζονται 12 σήραγγες συνολικού μήκους 16 χλμ.

Οι τέσσερις από αυτές, μήκους 8,2 χιλιομέτρων., αποτελούν ένα σύμπλεγμα σηράγγων στην περιοχή της Παναγοπούλας, μεταξύ Αιγίου και Ρίου. Εκεί κατασκευάζεται και η μεγαλύτερη σήραγγα του αυτοκινητόδρομου, μήκους 4 χιλιομέτρων, η οποία είναι η τρίτη μεγαλύτερη στη χώρα.

Το σύμπλεγμα των σηράγγων της Παναγοπούλας είναι μια κατασκευαστική επιτυχία καθώς λόγω της ιδιαίτερης γεωμορφολογίας της περιοχής χρειάστηκαν ειδικές μελέτες για την κατασκευή τους.

Μια ακόμη ιδιαιτερότητα της περιοχής αυτής είναι ότι παράλληλα, πολύ κοντά και κάτω από τις σήραγγες του αυτοκινητοδρόμου κατασκευάζονται και οι σήραγγες του σιδηρόδρομου, κάνοντας το έργο τεχνικά ακόμη πιο δύσκολο.

Οι σήραγγες διαθέτουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας, πέντε πάρκινγκ ανά κατεύθυνση και 10 συνδετήριες σήραγγες (πέντε πεζών και πέντε οχημάτων). 

Σήραγγες Ολυμπίας Οδού στο τμήμα Κόρινθος- Πάτρα:

       Κατεύθυνση Κόρινθος  

 Κατεύθυνση Πάτρα

Δερβένι   670μ. + 535μ.    --

Μαύρα Λιθάρια

 1.246μ.    1.218μ.

Ακράτα  846μ. + 308μ.    0--

Πλάτανος   1.870μ.    1.626μ.

Παναγοπούλα

  548μ. + 581μ. + 4.033μ.  3.179μ.

· Γέφυρες/ Άνω- Κάτω διαβάσεις

Οι 209 γέφυρες του τμήματος Κόρινθος- Πάτρα και συγκεκριμένα 47 γέφυρες, 22 άνω διαβάσεις και 140 κάτω διαβάσεις ξεπερνούν σε ποσοστό ολοκλήρωσης το 92%.

Οι 43 απ΄αυτές είναι μεγαλύτερες από 25μ. και η μεγαλύτερη είναι του ποταμού Κράθι και έχει μήκος 190 μέτρα.

· Περισσότερα από 400 τεχνικά έργα αντιστήριξης

Το τμήμα της Ολυμπίας Οδού από την Κόρινθο - Πάτρα κατασκευάζεται σε ένα ιδιαίτερα ασταθές γεωλογικό περιβάλλον. Ο αυτοκινητόδρομος «αγκαλιάζει» τη βόρεια ακτογραμμή της Πελοποννήσου, καθιστώντας το έργο μια «βιβλιοθήκη» έργων αντιστήριξης, αφού χρησιμοποιούνται όλες οι γνωστές μέθοδοι και οι συνδυασμοί τους. Μόνο σ' αυτό το τμήμα κατασκευάζονται πάνω από 400 τεχνικά έργα αντιστηρίξεων.

· 29 Ανισόπεδοι Κόμβοι σε 201,5 χλμ. 

Ο αυτοκινητόδρομος διαθέτει συνολικά 29 Ανισόπεδους Κόμβους, που τον συνδέουν με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο και τις παρόδιες περιοχές. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα πυκνό δίκτυο κόμβων, αφού κατά μέσο όρο αντιστοιχεί ένας κόμβος σε κάθε 7 χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομου.

· Ο υπερ- Κόμβος του Ρίου

Ο Κόμβος του Ρίου είναι ένα ιδιαιτέρως πολύπλοκο τεχνικό έργο, γιατί εξυπηρετεί οκτώ διαφορετικές κατευθύνεις. Στην τελική του μορφή ο κόμβος θα περιλαμβάνει:

· τρεις άνω διαβάσεις

· έξι κάτω διαβάσεις

· δύο γεφυρώσεις του ποταμού Σέλεμνου και

· πολλαπλές ράμπες εισόδου- εξόδου.

 Οι νέες εγκαταστάσεις Συντήρησης και Λειτουργίας (ΚΕΣ)

Οργανικό και αναπόσπαστο στοιχείο του αυτοκινητόδρομου είναι οι εγκαταστάσεις της εταιρίας Λειτουργίας, η κατασκευή των οποίων ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2016 στην περιοχή Άνω Βλυχάδα του Δήμου Μεγάρων.

Στις εγκαταστάσεις αυτές, εκτός από τις κεντρικές διοικητικές υπηρεσίες της εταιρείας Λειτουργίας, στεγάζονται πλέον:

- η μία από τις τέσσερις Τεχνικές Βάσεις του αυτοκινητόδρομου, αρμόδια για τις εργασίες επιθεώρησης και συντήρησης για το τμήμα από την Ελευσίνα μέχρι την Επίδαυρο,

- χώρος συνεργείου,

- χώρος στάθμευσης Μηχανημάτων Έργου και λοιπών οχημάτων εταιρικού στόλου,

- κεντρική αποθήκη και χώρος φύλαξης άλατος για τις ανάγκες της χειμερινής συντήρησης.

Τροχαία - Πυροσβεστική

Στον ίδιο χώρο κατασκευάστηκαν και λειτουργούν σύγχρονες εγκαταστάσεις που φιλοξενούν το Α΄ Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Αττικής καθώς και χώρος όπου προβλέπεται να εγκατασταθεί η αντίστοιχη Πυροσβεστική Υπηρεσία.

Στο νέο ΚΕΣ χτυπάει και η καρδιά της Ολυμπίας Οδού, το νέο

 υπερσύγχρονο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (ΚΔΚ), που λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες το χρόνο.

Στο νέο ΚΔΚ, οι κάμερες διαχείρισης της κυκλοφορίας που βρίσκονται στο δρόμο προβάλλονται σε ένα τελευταίας τεχνολογίας video wall με 12 οθόνες των 60'. Είναι εξοπλισμένο με τέσσερις θέσεις εργασίας, μία εκ των οποίων λειτουργεί ως αποκλειστικό Κέντρο Αποχιονισμού και Χειμερινής Συντήρησης, διαθέτει αναβαθμισμένο σύστημα αυτόματης ανίχνευσης συμβάντων και νέο σύστημα ελέγχου και διαχείρισης του εξοπλισμού, που επιτρέπει απομακρυσμένα την λειτουργία των συστημάτων πυρόσβεσης, άρδευσης, οδοφωτισμού, συστημάτων ασφαλείας σηράγγων και δυναμικής σήμανσης της οδού.

Με το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας είναι συνδεδεμένοι οι νέοι μετεωρολογικοί σταθμοί κατά μήκος όλου του έργου, μέσω των οποίων είναι δυνατή η παροχή στοιχείων σε πρώτο χρόνο με σκοπό την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση επικίνδυνων καιρικών φαινομένων.

Powered by TUODY Software