Εγκαίνια του πρώτου σταθμού του Μετρό Θεσσαλονίκης - Τσίπρας: Με καθυστέρηση μόλις 30 χρόνων, το μετρό γίνεται πραγματικότητα

Εγκαίνια του πρώτου σταθμού του Μετρό Θεσσαλονίκης - Τσίπρας: Με καθυστέρηση μόλις 30 χρόνων, το μετρό γίνεται πραγματικότητα

«Tο πιο γνωστό ανέκδοτο για την πόλη της Θεσσαλονίκης παύει να είναι πια ανέκδοτο και γίνεται πραγματικότητα», είπε ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, στον χαιρετισμό που απηύθυνε κατά την επίσκεψη του στον σταθμό «Σιντριβάνι-Έκθεση» του Μετρό και εξέφρασε την πεποίθηση πως η βασική γραμμή του έργου θα λειτουργήσει νωρίτερα από ότι προβλέπει ο προγραμματισμός, δηλαδή τον Φεβρουάριο του 2020 και στο τέλος του ίδιου χρόνου.

Ταυτόχρονα ο κ. Τσίπρας ανακοίνωσε μια σειρά παρεμβάσεων για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και άλλα συγκοινωνιακά έργα (σιδηροδρομική σύνδεση με Αθήνα και χώρες στα βόρεια σύνορα) που την καθιστούν πραγματική πρωτεύουσα των Βαλκανίων, όπως υπογράμμισε.

«Είμαι εντυπωσιασμένος, διότι με μια "μικρή" καθυστέρηση, σχεδόν 30 χρόνια, το πιο γνωστό ανέκδοτο για την πόλη της Θεσσαλονίκης παύει να είναι πια ανέκδοτο και γίνεται πραγματικότητα. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι εδώ. Είναι υπαρκτό», δήλωσε ο πρωθυπουργός στην αρχή του χαιρετισμού του.

Τριάντα χρόνια από την «τρύπα» του Κούβελα

 

Θυμήθηκε την «τρύπα» του Κούβελα, δηλαδή, την απόπειρα του τότε δημάρχου Θεσσαλονίκης, τη δεκαετία του 1980, Σωτήρη Κούβελα, να κατασκευάσει Μετρό, που είχε ανοίξει μόνο μια τρύπα στο σημείο που σήμερα παραδόθηκε ολοκληρωμένος ο πρώτος σταθμός του Μετρό, και σχολίασε: «Δεν μπορώ να αποφύγω τις μνήμες που μου έρχονται στο μυαλό. Γιατί εδώ ξεκινήσαμε με κάποιον να μου μιλάει για τα τέλη της δεκαετίας του 1980, για την περιβόητη "τρύπα", που ήταν εδώ την "τρύπα" του Κούβελα».

Ολοκληρωμένο κατά 95% το έργο του Μετρό

 

Για το έργο του Μετρό είπε ότι είναι στο 95% ολοκληρωμένο, σε ό,τι αφορά την κατασκευή των 13 πρώτων σταθμών και λείπουν δύο πράγματα: οι συρμοί και ο ιδιοκτήτης του έργου, δηλαδή οι πολίτες της Θεσσαλονίκης που δικαιούνται μετά από τόσα χρόνια αναμονής να έχουν τη δυνατότητα μιας σύγχρονης υποδομής που θα αλλάξει την ποιότητα της ζωής τους και την καθημερινότητα τους.

Για τις δοκιμές των συρμών τόνισε ότι αυτές θα γίνουν στο πρώτο εξάμηνο του 2019.

Υπήρξε μια άλλη αντίληψη που επιτρέπει και την ολοκλήρωση του έργου και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς

 

«Δεν μπορώ να αποφύγω τις μνήμες που έρχονται στο μυαλό μου, τις εικόνες του έργου που ως πρωθυπουργός αντίκρισα όταν παραλάβαμε τα έργα στις αρχές του 2015: ερειπωμένα εργοτάξια, λαμαρίνες σε όλη την πόλη, μεγάλες διαφωνίες για την επίλυση τεχνικών ζητημάτων, νομικές εμπλοκές διεκδίκηση απίστευτων αποζημιώσεων για τις καθυστερήσεις, για το 30% του έργου που ανέρχονταν σε ποσά μεγαλύτερα από ό,τι το συνολικό συμβασιοποιημένο τίμημα του έργου», είπε ο πρωθυπουργός.

Εξήγησε ότι 900 εκατομμύρια ήταν το κόστος όλου του έργου, ενώ 1,1 δισ. ήταν οι απαιτήσεις που ζητούσαν για το 30% του έργου. «Προχωρήσαμε σε δύσκολη διαπραγμάτευση, συμφωνήσαμε τελικά διαιτητικά δικαστήρια και ανώτατο πλαφόν αποζημίωσης και τελικά οι αποφάσεις όρισαν τελικά 188 εκατομμύρια ευρώ αντί για 1,1 δισ.». «Κάτι περισσότερο από 900 εκατομμύρια, σώθηκαν από τα χρήματα του ελληνικού λαού», σημείωσε.

Διπλό κατόρθωμα

 

«Εδώ συντελείται ένα διπλό κατόρθωμα. Το πρώτο είναι ότι ολοκληρώνουμε το έργο μετά από τόσα χρόνια και το δεύτερο ότι ολοκληρώνεται με το μικρότερο δυνατό κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο», τόνισε ο κ. Τσίπρας και συνέχισε λέγοντας πως το έργο του Μετρό στη Θεσσαλονίκη ήταν σταματημένο, βαλτωμένο, μαζί με την ανάπτυξη της πόλης, την προοπτική της, την ελπίδα των Θεσσαλονικέων. «Ένα έργο που αντί να δώσει τις οριστικές λύσεις στο μεγάλο πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, των αστικών συγκοινωνιών, διαίρεσε την κοινωνία, υπονομεύοντας στην κοινή γνώμη και το ίδιο το έργο αλλά και την πολιτιστική κληρονομιά», προσέθεσε.

Τόνισε πως «όχι μόνο προχώρησε αλλά ολοκληρώνεται σε χρόνο συντομότερο από όσο κανείς θα μπορούσε να φανταστεί, σε σχέση με την πορεία των εργασιών όταν αναλάβαμε, σε σχέση με την απίστευτη χρονοτριβή και κωλυσιεργία όλα τα προηγούμενα χρόνια μέχρι να αναλάβουμε».

Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι αυτό οφείλεται στο ότι υπήρξε μια άλλη πρακτική και αντίληψη για τα πράγματα που επιτρέπει και την ολοκλήρωση του έργου και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Σπάσαμε το ψευτοδίλημμα «ή αρχαία ή μετρό»

 

Σπάσαμε το ψευτοδίλημμα που έλεγε ή αρχαία ή μετρό και καταλήξαμε σήμερα να έχουμε και αρχαία και Μετρό, είπε ο Αλ. Τσίπρας.

«Σήμερα, λοιπόν, είμαστε περήφανοι που ολοκληρώθηκαν οι σταθμοί και το πρώτο εξάμηνο του 2019 ξεκινά η δοκιμαστική λειτουργία. Είμαστε περήφανοι γιατί το μετρό θα λειτουργήσει στο σύνολο της βασικής του διαδρομής, μέχρι τον σιδηροδρομικό σταθμό. Είμαστε περήφανοι γιατί λίγους μήνες αργότερα θα λειτουργήσει και η επέκταση προς την Καλαμαριά», σημείωσε.

Ολοκληρώνουμε ένα ολιστικό σχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης

 

Τόνισε ότι «κυρίως όμως είμαστε περήφανοι γιατί ολοκληρώνουμε ένα ολιστικό σχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, με όλα τα διαθέσιμα μέσα», για να σημειώσει ότι «ολοκληρώνουμε και υλοποιούμε υποδομές που δίνουν τα όπλα στην Θεσσαλονίκη αλλά και στην Βόρεια Ελλάδα για να γίνει το οικονομικό, παραγωγικό, εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο των Βαλκανίων».

Διεθνές κέντρο και πρωτεύουσα των Βαλκανίων η Θεσσαλονίκη

 

«Η Θεσσαλονίκη μετεξελίσσεται από "συμπρωτεύουσα", από φτωχό συγγενή και ουραγό σε διεθνές κέντρο, σε μια σύγχρονη πόλη ευρωπαϊκή, σε μια πρωτεύουσα των Βαλκανίων», τόνισε ο Αλ. Τσίπρας.

Ανέφερε ειδικότερα ότι -τις επόμενες ημέρες ολοκληρώνεται το έργο της διπλής ηλεκτροδοτούμενης σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας- Θεσσαλονίκης. Όταν τεθεί σε λειτουργία το τρένο θα κάνει 3 ώρες και 17 λεπτά.

-Ολοκληρώνεται επίσης η ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Ιδωμένης.

-Προχωρά η υλοποίηση της συμφωνίας για τη διασύνδεση των λιμανιών της Β. Ελλάδας με τα λιμάνια του Εύξεινου Πόντου.

-Ολοκληρώθηκε το σιδηροδρομικό, οδικό και έργο ανάπλασης στην Μενεμένη, που δίνει σημαντική λύση μέσα στον υποβαθμισμένο αστικό ιστό.

-Ενώ ολοκληρώνονται οι μελέτες για τον αναβάθμιση του προαστιακού προς Έδεσσα και ολοκληρώθηκαν οι αντίστοιχες προς Γιαννιτσά.

Εντός του 2019 θα ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες της επέκτασης του μετρό προς τις δυτικές συνοικίες της πόλης

«Όταν μιλάμε για δίκτυο αστικών συγκοινωνιών σε μια μεγάλη σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη όπως είναι η Θεσσαλονίκη, κύρια λύση είναι το μετρό και ο προαστιακός. Τα μέσα σταθερής τροχιάς», τόνισε ο Αλ.Τσίπρας.

Ανακοίνωσε ότι εντός του 2019 θα ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες της επέκτασης του μετρό προς τις δυτικές συνοικίες της πόλης, «εκείνες που παραδοσιακά οι κυβερνήσεις με τα μεγάλα λόγια για την πόλη συνήθιζαν να ξεχνούν μαζί με τους πολίτες και τις ανάγκες τους». Πρόσθεσε ότι αυτή η επέκταση δεν θα δώσει μόνο πνοή στο πιο λαϊκό κομμάτι της πόλης, αλλά και θέσεις εργασίας.

«Ο στόχος μας είναι το μετρό να εκτείνεται από το αεροδρόμιο ως τις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης, ο προαστιακός να συνδέει τις όμορες περιοχές της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης και ο ΟΑΣΘ και τα ΚΤΕΛ στο χώρο ευθύνης τους ο καθένας να μεταφέρουν τους πολίτες στους πλησιέστερους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς», είπε. Συμπλήρωσε ότι μελετάται επίσης η βιωσιμότητα των αστικών ακτοπλοϊκών μεταφορών στο Θερμαϊκό.

«Αυτός ο στόχος δεν είναι ένα όραμα», είπε ο πρωθυπουργός, «δεν είναι μία εξαγγελία από αυτές που συνήθως ακούτε κάθε Σεπτέμβρη στη ΔΕΘ, αλλά εδώ και λίγα χρόνια είναι ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός που υλοποιείται παρά τις δυσκολίες, τα εμπόδια, την στρεβλή κληρονομιά που έχουμε αναλάβει».

Παραλάβαμε έναν ΟΑΣΘ που είχε χρεοκοπήσει οικονομικά και επιχειρησιακά

 

«Παρακολουθώ από κοντά τα προβλήματα της πόλης, δεν ξέρω αν άλλοι πρωθυπουργοί, παρότι μπορεί να αγαπούσαν την πόλη, είχαν την ευκαιρία να καταπιαστούν τόσο πολύ με αυτά όπως εγώ τα τελευταία χρόνια», σχολίασε ο Αλ. Τσίπρας.

Αναφερθείς στον ΟΑΣΘ και τα προβλήματά του, είπε ότι «τον Αύγουστο του 2016 παραλάβαμε έναν ΟΑΣΘ που είχε χρεοκοπήσει οικονομικά και επιχειρησιακά». Συγκεκριμένα μίλησε για: Ληξιπρόθεσμα χρέη 102 εκατ. ευρώ. Ζημιές 32 εκατ. ευρώ, άδεια ταμεία. Ασυντήρητα λεωφορεία για μία 5ετία, κυκλοφορούσαν μόνο 245 από τα 622 λεωφορεία, ενώ εκατοντάδες λεωφορεία δωδεκαετίας είχαν πουληθεί δήθεν ως παλιοσίδερα. Τα αποθεματικά για αγορά νέων λεωφορείων ενώ έπρεπε να είναι 42 εκατ. ευρώ ήταν 700 ευρώ. Απλήρωτοι εργαζόμενοι και απεργιακές κινητοποιήσεις κάθε μήνα.

«Είναι αλήθεια», είπε, «πως μια τέτοια χαώδης κατάσταση δεν μπορεί να αλλάξει από τη μια μέρα στην άλλη, γι αυτό και παραδέχομαι ότι υπάρχουν ελλείψεις και προβλήματα».

Δέσμη άμεσων μέτρων για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης

 

 «Θα προχωρήσουμε σε μια σειρά από μέτρα για την αντιμετώπιση των άμεσων αναγκών των πολιτών που μέχρι να λειτουργήσει το Μετρό δεν καλύπτονται επαρκώς», είπε ο Αλ. Τσίπρας.

Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός είπε ότι:

-τον Φεβρουάριο ενεργοποιείται ο νέος οργανισμός ΑΣΥΘ ο οποίος θα έχει την ευθύνη λειτουργίας όλων των Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης και του Μετρό συμπεριλαμβανομένου.

-τον Φεβρουάριο προκηρύσσεται ο Διαγωνισμός για την προμήθεια νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. 350 νέα λεωφορεία για τη Θεσσαλονίκη ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει και οι διαδικασίες για αναβάθμιση των αμαξοστασίων.

Στο μεταβατικό διάστημα, σημείωσε, «προχωράμε σε μεταβατική διαδικασία ανασχεδιασμού των Αστικών Γραμμών προκειμένου να υπάρξει καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών».

Ανακοίνωσε άμεση προκήρυξη διαγωνισμού για την άμεση πρόσληψη 150 νέων οδηγών με 2ετείς συμβάσεις έργου. Επίσης, προκήρυξη μετατάξεων τεχνιτών από άλλους φορείς και κυρίως από την ΕΛΒΟ. Παράλληλα, δρομολόγηση διαγωνισμού για πρόσληψη νέων μόνιμων οδηγών και τεχνιτών αμέσως μετά τη συγκρότηση του ΑΣΥΘ.

Σημαντικό το έργο του Μπουτάρη, ας δώσουμε προοπτική στους νέους ανθρώπους

 

Ο πρωθυπουργός απευθύνθηκε στον παριστάμενο δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη και την απόφαση του να μην είναι εκ νέου υποψήφιος, ενώ έστειλε κι ένα μήνυμα για την υποψηφιότητα της Κατερίνας Νοτοπούλου που ήταν στην πρώτη σειρά των καθισμάτων.

 «Η Θεσσαλονίκη το 2020 θα είναι μια άλλη πόλη. Κρίμα δήμαρχε, δεν θα είσαι δήμαρχος, αλλά θα είναι μια άλλη πόλη, πιστεύω πολύ καλύτερη. Σημαντικό το έργο που αφήνεις, ας δώσουμε προοπτική στους νέους ανθρώπους να τη φτιάξουν ακόμα καλύτερη», επισήμανε ο κ. Τσίπρας.

Όπως είπε «το 2020 η Θεσσαλονίκη θα έχει έναν ολοκληρωμένο συγκοινωνιακό σχεδιασμό και ένα λειτουργικό συνδυασμό αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών με ταυτόχρονη ενσωμάτωση της γραμμής του μετρό».

 Πραγματική κι όχι ψεύτικη έγνοια για τη Μακεδονία

 

Σχολίασε ότι «βρήκαμε μια πόλη σε χαώδη κατάσταση σε ό,τι αφορά τη συγκοινωνία της και σπατάλη, δίνουμε μια μάχη σιωπηρά για να αλλάξουμε την εικόνα της και να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα της». «Δεν έχουμε μαγικό ραβδί», τόνισε, «έχουμε όμως βούληση και όραμα, έχουμε πραγματική έγνοια γι αυτή την πόλη, για τη Βόρεια Ελλάδα, για τη Μακεδονία, πραγματική έγνοια και όχι ψεύτικη απ' αυτή που κάποιοι κηρύσσουν, κηρύσσοντας ταυτόχρονα και το μίσος για τον διπλανό».

 «Έχουμε συγκεκριμένο και εφαρμόσιμο σχέδιο και γι αυτό μια σειρά από προγραμματισμένες ενέργειες είναι σε εξέλιξη», είπε.

Ολοκληρώνοντας τον χαιρετισμό του, ο κ. Τσίπρας ανέφερε ότι «το 2019 θα είναι μια κρίσιμη χρονιά για την Θεσσαλονίκη, το μετρό παύει να είναι ανέκδοτο, είναι μια πραγματικότητα, ανήκει στον μοναδικό ιδιοκτήτη που είναι οι πολίτες της Θεσσαλονίκης».

Υπογράμμισε ότι «η Θεσσαλονίκη πράγματι θα γίνει πρωτεύουσα των Βαλκανίων σε πείσμα εκείνων που τη θέλουν την πόλη να έχει στραμμένη την πλάτη της στα Βαλκάνια και στους γειτονικούς λαούς». «Το 2019 θα είναι μια καλή χρονιά και ειδικά για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα» συμπλήρωσε.

Όταν έφτασε στο σταθμό ο πρωθυπουργός τον υποδέχθηκαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και ο πρόεδρος της «ΑΤΤΙΚΌ ΜΕΤΡΟ» Γιάννης Μυλόπουλος οι οποίοι και τον ξενάγησαν.

Κατέβηκε με τις κυλιόμενες σκάλες και έφτασε μέχρι τις αποβάθρες. Εκεί συνομίλησε με εργαζόμενους, ζήτησε να μάθει λεπτομέρειες για τον τρόπο κατασκευής, φωτογραφήθηκε μαζί τους και η συζήτηση έφτασε και στον ΠΑΟΚ, οπότε ένας εργαζόμενος του είπε «το Μετρό θα γίνει, αλλά ο ΠΑΟΚ πότε θα πάρει το πρωτάθλημα;».

Στον χαιρετισμό του ο πρωθυπουργός έκανε ειδική αναφορά στους εργαζόμενους στο Μετρό, τους συνεχάρη και δήλωσε πως «με τη δουλειά τους απέδειξαν ότι μπορούν να κάνουν θαύματα».

Στη συνέχεια ανέβηκε στην αίθουσα της εκδήλωσης όπου έγινε δεκτός με χειροκροτήματα από πολίτες που είχαν πάει για να δουν το σταθμό και να παρακολουθήσουν την εκδήλωση.

Παραβρέθηκαν οι υπουργοί Υποδομών Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος, οι υφυπουργοί Εξωτερικών Μάρκος Μπόλαρης, Μακεδονίας-Θράκης Κατερίνα Νοτοπούλου, ο αντιπρόεδρος της Βουλής Τάσος Κουράκης, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Αμανατίδης, Νίκος Πρασκευόπουλος, Δημήτρης Μάρδας, οι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, Καλαμαριάς Θεοδόσης Μπακογλίδης, ο πρόεδρος της ΔΕΘ-Helexpo Τάσος Τζήκας και αρκετοί εκπρόσωποι φορέων και αρχών της πόλης.

Ο κ. Τσίπρας χαιρέτισε και τις τέσσερις γυναίκες μέλη του μουσικού συγκροτήματος Electric String Quartet Fortissimo που έδωσαν μουσική παράσταση μετά τον χαιρετισμό του, ενώ έκανε χειραψίες και αντάλλαξε ευχές για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά με αρκετούς πολίτες κατά την αποχώρηση του.

Πηγή: ΑΠΕ/ΜΠΕ, Νίκος Ρούμπος - Νίκος Λιονάκης

Σχετικά Videos

Powered by TUODY Software