Βαρύτερες ποινές για μολότοφ, αναρχικές ομάδες και εμπρηστές

Βαρύτερες ποινές για μολότοφ, αναρχικές ομάδες και εμπρηστές

Αυστηροποίηση των ποινών για αναρχικές ομάδες, εμπρηστές και επιθέσεις εξετάζει το υπουργείο Δικαιοσύνης, που προσανατολίζεται σε ριζικές αλλαγές σε ορισμένα άρθρα του νέου Ποινικού Κώδικα.

Σύμφωνα με το ''ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ'' ανάμεσα στις επεξεργαζόμενες αλλαγές, περιλαμβάνεται η αυστηροποίηση των διατάξεων αποφυλάκισης: τρομοκρατών και πολυ-ισοβιτών, επαναφορά σε κακούργημα των μολότοφ, αλλά και βαριές ποινές σε εμπρηστές.

Μολότοφ

Μία από τις βασικότερες παρεμβάσεις που θα εξεταστούν από τη νομοπαρασκευαστική επιτροπή, θα είναι το θέμα της κατασκευής και κατοχής εκρηκτικών βομβών (μολότοφ). Με το άρθρο 272 του νέου Ποινικού Κώδικα, η παρασκευή, προμήθεια και κατοχή εκρηκτικών υλών ή βομβών διώκεται και τιμωρείται σε βαθμό πλημμελήματος.

Στόχος της κυβέρνησης είναι τα παραπάνω αδικήματα να διώκονται και να τιμωρούνται σε βαθμό κακουργήματος. Και αυτό, ώστε σε περίπτωση επεισοδίων, όταν υπάρχει σύλληψη να τιμωρείται αυστηρά ο δράστης.

Οι επιθέσεις σε συμβολαιογράφους και εφοριακούς

Το υπουργείο Δικαιοσύνης επίσης εξετάζει την επαναφορά της παραγράφου 2 του άρθρου 315 του προγενέστερου Ποινικού Κώδικα για τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συμβολαιογράφους που δέχονται επιθέσεις κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

Η συγκεκριμένη παράγραφος, η οποία καταργήθηκε, προέβλεπε την αυτεπάγγελτη παρέμβαση του εισαγγελέα και την άσκηση δίωξης σε βάρος των δραστών. Η διάταξη αυτή είχε ψηφιστεί το 2017, με αφορμή τα επεισόδια που σημειώνονταν σε δικαστήρια κατά τη διενέργεια πλειστηριασμών, αλλά και τις επιθέσεις που είχαν δεχτεί από μέλη του «Ρουβίκωνα», συμβολαιογράφοι οι οποίοι διενεργούσαν πλειστηριασμούς, προτού ακόμη η σχετική διαδικασία γίνει ηλεκτρονική.

Ωστόσο, το συγκεκριμένο άρθρο καταργήθηκε με τον ισχύοντα Ποινικό Κώδικα, στον οποίο πλέον προβλέπεται (άρθρο 308) η αυτεπάγγελτη ποινική δίωξη για τους δράστες μόνο αν το αδίκημα που τέλεσαν είναι σε βάρος δημοσίων υπαλλήλων - όχι δηλαδή σε βάρος υπαλλήλων πλειστηριασμών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα αυτό, δηλαδή της απαλοιφής της πρόβλεψης για τους υπαλλήλους που διενεργούν πλειστηριασμούς, τέθηκε από εκπροσώπους των θεσμών, οι οποίοι τάσσονται υπέρ της επαναφοράς του προηγούμενου καθεστώτος.

Ακόμη, σκέψεις υπάρχουν και για τροποποίηση της νομοθεσίας επί το αυστηρότερο σε ό,τι αφορά τους δράστες επιθέσεων σε εφοριακούς, με αφορμή τα γεγονότα που έλαβαν χώρα πρόσφατα με τις βιαιοπραγίες σε βάρος ελεγκτών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) σε διάφορες περιοχές της χώρας.

Αλλαγές και στη δωροδοκία

Πολύ σημαντικό ζήτημα είναι και η μετατροπή με τον νέο Ποινικό Κώδικα του αδικήματος της δωροδοκίας και δωροληψίας υπαλλήλου από κακούργημα σε πλημμέλημα, με κάποιες εξαιρέσεις. Συγκεκριμένα, με τις νέες διατάξεις, αυτός που τελεί τη δωροδοκία τιμωρείται με ποινή πλημμεληματικού χαρακτήρα έως 3 χρόνια.

Αντίθετα, εκείνος που δέχεται το προϊόν της δωροδοκίας μπορεί να τιμωρηθεί μέχρι και 5 χρόνια.

Πλέον αυτού, όμως, μείζον νομικό πρόβλημα ανακύπτει και γιατί ο νέος Ποινικός Κώδικας περιλαμβάνει δύο διαφορετικές διατυπώσεις για το αδίκημα της δωροδοκίας (ενεργητική και παθητική) από υπάλληλο. Η πρώτη διατύπωση (άρθρο 235 παρ. 1) προβλέπει ότι είναι πλημμέλημα η δωροληψία υπαλλήλου αν αυτή έχει σχέση με την άσκηση των καθηκόντων του, ενώ η παράγραφος 2 του ίδιου άρθρου τιμωρεί σε βαθμό κακουργήματος τον υπάλληλο αν η δωροληψία του αντίκειται στα καθήκοντά του.

Νομικοί κύκλοι εκφράζουν έντονες ανησυχίες για τη συγκεκριμένη διατύπωση, αφού και στην αντικειμενική υπόσταση του πλημμεληματικού αδικήματος αναφέρεται ότι για να τελεστεί η δωροδοκία θα πρέπει η πράξη ή η παράλειψη του υπαλλήλου να έχει σχέση με την ενάσκηση των καθηκόντων του.

Έννοιες επί της ουσίας ταυτόσημες που δεν αποκλείεται να οδηγήσουν το εκάστοτε δικαστήριο σε υποχρεωτική ερμηνεία της διάταξης, ήτοι σε κατά το δοκούν δικαστικές αποφάσεις.

Εξάλλου, τα συγκεκριμένα άρθρα έχουν προκαλέσει τις παρατηρήσεις της Ομάδας Εργασίας του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) αλλά και της Ομάδας Κρατών του Συμβουλίου της Ευρώπης κατά της Διαφθοράς (GRECO), οι οποίες εξέφρασαν φόβους ότι οι αλλαγές που επιφέρουν μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα την αρχειοθέτηση δικαστικών ερευνών και διώξεων που βρίσκονται σε εξέλιξη, μικρότερες περιόδους παραγραφής των υπό έρευνα αδικημάτων, ακόμη και την παρεμπόδιση της διεθνούς συνεργασίας σε μελλοντικές υποθέσεις.

Οι σκέψεις για αλλαγές στην αποφυλάκιση πολυ-ισοβιτών και τρομοκρατών

Σε ό,τι αφορά το νέο καθεστώς της αποφυλάκισης με όρους βαρυποινιτών και τρομοκρατών, βέβαιη θεωρείται η τροποποίηση του άρθρου 110Α του Ποινικού Κώδικα. Το συγκεκριμένο άρθρο επιτρέπει σε πολυ-ισοβίτες, ακόμη και σε καταδικασθέντες για συμμετοχή στη τρομοκρατική οργάνωση «17Ν», να αιτηθούν την υφ’ όρους αποφυλάκισή τους αν έχουν εκτίσει (το ανώτερο) 16 έτη από την ποινή που τους έχει επιβληθεί, ακόμη κι αν έχουν καταδικαστεί σε πολλές φορές ισόβια.

Το συγκεκριμένο άρθρο, όπως έχει κατ’ επανάληψη δηλώσει ο υπουργός Δικαιοσύνης, θα αυστηροποιηθεί. Το ίδιο θα ισχύσει και για τις διατάξεις εκείνες που επιτρέπουν σε καταδικασθέντες για εγκλήματα κατά της ζωής και άλλα κακουργήματα να αποφυλακίζονται πιο εύκολα με την αναγνώριση κάποιου ελαφρυντικού, όπως συνέβη στην περίπτωση του πρώην ειδικού φρουρού Επαμεινώνδα Κορκονέα.


Στις προθέσεις του υπουργείου Δικαιοσύνης και της αρμόδιας νομοπαρασκευαστικής επιτροπής, είναι με αφορμή και την πρόσφατη πυρκαγιά στην Εύβοια, η αυστηροποίηση των ποινών για τους εμπρηστές.

Τέλος, αναμένονται και αλλαγές στις ποινές για κάθε λογής παρεμβάσεις που στόχο έχουν την παρεμπόδιση καθηκόντων δημοσίων αλλά και ιδιωτικών υπαλλήλων, όπως αυτές που πραγματοποιεί ο Ρουβίκωνας

Με πληροφορίες από ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

Powered by TUODY Software