Χρήσιμες συμβουλές για επαρκή πρόσληψη ασβεστίου μέσω διατροφής

Χρήσιμες συμβουλές για επαρκή πρόσληψη ασβεστίου μέσω διατροφής

Τα οστά είναι ζωντανοί σχηματισμοί και χρειάζονται ασβέστιο για να παραμείνουν υγιή. Χωρίς αρκετό ασβέστιο, τα οστά γίνονται εύθραυστα και μπορεί να σπάσουν πολύ εύκολα. Ο καλύτερος τρόπος για να εφοδιάσουμε τα οστά και τα δόντια με αρκετό ασβέστιο είναι η κατανάλωση τροφών που είναι πλούσιες σε ασβέστιο.

Πρόσφατες κατευθυντήριες οδηγίες προτείνουν ότι οι ενήλικες κάτω των 50 ετών θα πρέπει να λαμβάνουν 1200 mg. Μπορεί το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα να είναι πλούσιες πηγές ασβεστίου, αλλά υπάρχουν πολλές άλλες τροφές που εξασφαλίζουν επαρκή πρόσληψη ασβεστίου. Είναι δύσκολος ο ακριβής προσδιορισμός της ημερήσιας πρόσληψης ασβεστίου από ένα άτομο και είναι αδύνατο να προσδιοριστεί αν αυτή η πρόσληψη είναι επαρκής για το συγκεκριμένο άτομο.

Η επαρκής πρόσληψη ασβεστίου εξαρτάται και από την εντερική απορρόφηση και την αποβολή από τα νεφρά.Η απορρόφηση του ασβεστίου από τον εντερικό σωλήνα είναι της τάξης του 30-35% του προσλαμβανομένου ασβεστίου, αλλά μπορεί να μεταβάλλεται κατά πολύ από άτομο σε άτομο και εξαρτάται και από την πρόσληψη του ασβεστίου και από την επάρκεια της βιταμίνης D.

Η συμπληρωματική χορήγηση ασβεστίου αναμένεται να βελτιώσει το ισοζύγιο του ασβεστίου και να μειώσει τον κίνδυνο καταγμάτων στα άτομα που έχουν ήδη έλλειψη ασβεστίου. Μελέτες, όπως η WHI (Women’s Health Initiative), στις οποίες η μέση ημερήσια πρόσληψη ασβεστίου ήταν τουλάχιστον 1200 mg, έδειξαν ότι η περαιτέρω πρόσληψη ασβεστίου δεν είχε οφέλη.

Αποτελέσματα από την πρόσφατη μελέτη έδειξαν ότι, παρά το ότι είναι ιδιαίτερα σημαντική η ικανοποιητική πρόσληψη και του ασβεστίου και της βιταμίνης D, εφόσον τα επίπεδα της βιταμίνης D διασφαλισθούν, είτε από τα συμπληρώματα, είτε από την έκθεση στον ήλιο, τότε δεν απαιτείται καθημερινά η λήψη ασβεστίου άνω των 800 mg, για τη διατηρηση της ικανοποιητικής ομοιόστασής του από τον οργανισμό.

Χρειάζεται επαρκής πρόσληψη και ασβεστίου και βιταμίνης D για την μείωση των καταγμάτων και ιδίως του κατάγματος του ισχίου. Επιπροσθέτως, τα άτομα χρειάζεται να ακολουθούν μια συνολικά υγιεινή διατροφή η οποία καλύπτει όλες τις διατροφικές ανάγκες.

Ιδιαίτερης σημασίας είναι η επαρκής πρόσληψη πρωτεϊνών, φρούτων και λαχανικών για την πρόληψη των καταγμάτων και τη συνολική υγεία. Η ισορροπημένη διατροφή είναι σημαντική και αποσπασματική χορήγηση ενός μεμονωμένου στοιχείου (μετάλλου ή ιχνοστοιχείου) ή μιας βιταμίνης, σε πληθυσμούς οι οποίοι είναι εξ ορισμού ετερογενείς, δεν επιλύει προβλήματα. Τα οστά δεν είναι μόνο ασβέστιο και μόνο του το ασβέστιο δεν φτάνει.

Διαβάστε περισσότερα

Ιωάννης Κ. Tριανταφυλλόπουλος, MD,MSci,PhD,FEBOT
Επίκουρος Καθηγητής Ορθοπαιδικής
Εργαστήριο Έρευνας Παθήσεων Μυοσκελετικού Συστήματος
Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ

Σχετικά Videos

Powered by TUODY Software