Τί συμβαίνει με τα προγράμματα αδέσποτων των Δήμων

Τί συμβαίνει με τα προγράμματα αδέσποτων των Δήμων
Το θέμα των αδέσποτων ζώων "ο αριθμός των οποίων τείνει να γίνει μη διαχειρίσιμος" και οι ευθύνες των Δήμων απέναντί τους, σύμφωνα με το νόμο, αναδεικνύει η Πανελλήνια Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία, σε επίστολή της προς τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ κ. Πατούλη.

"Το κράτος διαχρονικά αδιαφορεί έχοντας φορτώσει στην κυριολεξία το βάρος στα φιλοζωικά σωματεία και πολίτες" τονίζεται, προσθέτοντας ότι "οι Δήμοι, που εκ της νομοθεσίας είναι αρμόδιοι για τα αδέσποτα, στην πλειοψηφία τους δεν κάνουν απολύτως τίποτα ή προβαίνουν σε ευκαιριακές δράσεις , οι οποίες δεν προσφέρουν στην προοπτική επίλυσης του θέματος".

Μεταξύ άλλων, η Π.Φ.Π.Ο ζητά οι Δήμοι να δημιουργήσουν "βάση δεδομένων των ιδιόκτητων ζώων", καθώς και "να γίνει υποχρεωτική η στείρωση δεσποζόμενων ζώων συντροφιάς για τουλάχιστον μία πενταετία", ώστε να μειωθούν οι γεννήσεις και οι εγκαταλείψεις κουταβιών.

Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή:

"Προς:
• Πρόεδρο της ΚΕΔΕ
κ. Πατούλη

Θέμα: Προγράμματα αδέσποτων ζώων από Δήμους

Κύριε Πρόεδρε,

Σε συνέχεια της συνάντησής μας και υλοποιώντας την πρότασή σας για συζήτηση του θέματος αδέσποτα και δεσποζόμενα ζώα συντροφιάς στο Δ.Σ. της ΚΕΔΕ , παρουσία της Ομοσπονδίας μας, θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας τα παρακάτω.

1. Ο αριθμός των αδέσποτων ζώων τείνει να γίνει μη διαχειρίσιμος με ο, τι αυτό συνεπάγεται για τα ίδια κυρίως αλλά και για την δημόσια υγεία.

2. Το κράτος διαχρονικά αδιαφορεί έχοντας φορτώσει στην κυριολεξία το βάρος στα φιλοζωικά σωματεία και πολίτες.

3. Οι Δήμοι, που εκ της νομοθεσίας είναι αρμόδιοι για τα αδέσποτα, στην πλειοψηφία τους δεν κάνουν απολύτως τίποτα ή προβαίνουν σε ευκαιριακές δράσεις , οι οποίες δεν προσφέρουν στην προοπτική επίλυσης του θέματος.

4. Μια από τις κύριες πηγές δημιουργίας των αδέσποτων είναι οι ιδιοκτήτες-κηδεμόνες των ζώων συντροφιάς, οι οποίοι είτε τα παρατούν για διάφορους λόγους είτε τα αφήνουν να γεννούν ανεξέλεγκτα και παρατούν στη συνέχεια τα κουτάβια ή μικρά γατιά.

Επομένως οι δράσεις των δήμων, όπως εξάλλου και εκ της νομοθεσίας υποχρεούνται, θα πρέπει να περιστρέφονται γύρω από τα θέματα της εγκατάλειψης και της στείρωσης, αδέσποτων και δεσποζόμενων ήτοι:

1. Συνεχής και στοχευμένη ενημέρωση μέσα από τα ΜΜΕ, την οποία και θα μπορούσε να αναλάβει κεντρικά η ΚΕΔΕ, μέσω σποτ, φυλλαδίων και αφισών.

Η Ομοσπονδία μας μπορεί να σας προμηθεύσει με σχετικό υλικό, το οποίο μπορεί να προσαρμοστεί αναλόγως.

2. Συνεχείς στειρώσεις των αδέσποτων ζώων και όχι ευκαιριακά και για το θεαθήναι.

Η ευκαιριακή στείρωση δεν επιφέρει κανένα αποτέλεσμα στον έλεγχο του πληθυσμού των αδέσποτων τα δε χρήματα που δαπανώνται γι αυτές είναι στην ουσία πεταμένα χρήματα, ενώ θα μπορούσαν να διοχετευτούν σε δράσεις αποτελεσματικές.

Η δημιουργία δημοτικών κτηνιατρείων σε χώρους ιδιοκτησίας των δήμων, σε αντίθεση με τα δημοτικά κυνοκομεία, κοστίζει ελάχιστα, το έργο είναι συνεχές και ο περιορισμός των αδεσποτων εφικτός.
Η δε πρόσληψη δημοτικού κτηνιάτρου δεν έχει ιδιαίτερά υψηλό κόστος.

3. Από την άλλη πλευρά για το θέμα της μη εγκατάλειψης ζώων συντροφιάς και για το κλείσιμο της στρόφιγγας δημιουργίας νέων αδέσποτων, οι Δήμοι υποχρεούνται – εντελώς ανέξοδα – βάσει της παρ. η του Άρθρου 5 του Ν.4039/2012 όπως προστέθηκε με το Άρθρο 46 του Ν.4235/2014 να δημιουργήσουν βάση δεδομένων των ιδιόκτητων ζώων.

Οι δημότες είναι υποχρεωμένοι να δηλώνουν τα κατοικίδιά τους, καθώς και τις μεταβολές τον στοιχείων τους στον Δήμο, προσκομίζοντας το αντίγραφο καταχώρησης σύμφωνα με την ανωτέρω διάταξη, ενώ επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο στην περίπτωση που δεν το πράξουν.

Η δημιουργία βάσης δεδομένων δεσποζόμενων ζώων και η συνεχής φροντίδα εκ μέρους του δήμου για την ενημέρωσή της και ενημέρωση των δημοτών, θα επιφέρει μείωση του αριθμού των ζώων που εγκαταλείπονται αλλά και έσοδα από τα πρόστιμα στον Δήμο.

4. Έσοδα για τις δράσεις αυτές εκτός από τα πρόστιμα θα μπορούσαν να αποφέρει η ετήσια επιβάρυνση κάθε δημότη, μεσώ πχ του λογαριασμού του νερού, της τάξης του ενός ευρώ ή των 50 λεπτών, ενώ το δημόσιο όφελος από τον περιορισμό των αδέσποτων θα ήταν σημαντικότατο.

Περιορισμός στο ελάχιστο των επιθέσεων των αδέσποτων, εικόνα πολιτισμού και αρμονικής συμβίωσης με τα ζώα, μη ανθυγιεινές εστίες, μη διατάραξη της κοινής ησυχίας, συμβατή με τον πολιτισμό εικόνα της χώρας μας στα εκατομμύρια των τουριστών που την επισκέπτονται κλπ.

Αυτό το ελαχιστότατο κόστος είναι αρκετοί οι Δήμοι οι οποίοι το έχουν επιβάλει, όπως οι 19 Δήμοι του ΔΙΚΕΠΑΖ στην Αθήνα και Πειραιά και οι 7 του ΣΥΠΠΑΖΑΘ στη Θεσσαλονίκη αλλά και άλλοι μεμονωμένοι.

5. Εκτός των ανωτέρω θα θέλαμε επίσης να θέσουμε και τις παρακάτω περιπτώσεις, όπου εξαιρετικά συχνά οι διάφοροι Δήμοι παραβιάζουν την κείμενη νομοθεσία παρανομώντας προκλητικά αλλά και ατελέσφορα.

Ο νόμος 4039/12 απαγορεύει την μόνιμη παραμονή των αδέσποτων στα δημοτικά κυνοκομεία και επιβάλει την περισυλλογή τους μόνο προκειμένου να στειρωθούν και να τους παρασχεθεί η ανάλογη περίθαλψη, ενώ στην συνέχεια να υιοθετηθούν ή τελικά να επανατοποθετηθούν στο σημείο, όπου διαβίωναν πριν.

Ο μόνιμος εγκλεισμός των ζώων πέραν του ότι είναι πράξη μη ηθική, επιβαρύνει τον Δήμο με τα έξοδα διατήρησής τους εντός των εγκαταστάσεων, δεν αφήνει κενές θέσεις ώστε να πραγματοποιούνται επιπλέον στρειρώσεις στα υπόλοιπα αδέσποτα ζώα και άρα όχι μόνο δεν επιφέρει καμία αλλαγή στον περιορισμό του αριθμού τους, αλλά αυτά που ζουν εκτός εγκαταστάσεων συνεχίζουν να πολλαπλασιάζονται με ρυθμούς ανεξέλεγκτους.

Οι Δήμοι επομένως οφείλουν να περισυλλέγουν ένα αδέσποτο μόνο για να το στειρώσουν ή περιθάλψουν ή στην περίπτωση που αποδεδειγμένα είναι επιθετικό και όχι για να το κλείσουν δια βίου σε κελιά-φυλακές.

6. Μια άλλη συνήθης και επίσης παράνομη τακτική των Δήμων είναι η μετά την στείρωση των ζώων επανατοποθέτησή τους σε σημεία απομακρυσμένα και όχι στα σημεία, όπου αυτά ζούσαν.

Η τοποθέτηση των ζώων στα όρη και τα βουνά πέραν του ότι δεν αποτελεί πράξη πολιτισμού έναντι πλήρως συναισθανομένων όντων αλλά κατά τον ίδιο ανωτέρω λόγο δεν επιφέρει κανένα αποτέλεσμα στο τελικό στόχο αλλά και οδηγεί στην εξόντωση των ζώων, τα οποία σε καμία περίπτωση δεν ευθύνονται για την αδεσποτία τους, ώστε να υφίστανται όλα αυτά τα δεινά.

Με όσα λοιπόν σας εκθέσαμε καθίσταται σαφές οτι οι δράσεις των Δήμων θα πρέπει να είναι τέτοιες , ώστε να συμβάλλουν στον περιορισμό και σε βάθος χρόνου στην εξάλειψη του “απάνθρωπου” φαινομένου των αδέσποτων , κάθε άλλη δε ενέργεια αποτελεί στρουθοκαμηλισμό.

7. Τέλος θα θέλαμε να ζητήσουμε την στήριξή σας στο παρακάτω αίτημά μας.

Η Ομοσπονδία μας – πάντα με γνώμονα την δραστική μείωση των αδέσποτων – ζητά από το υπουργείο ΠΑΠΕΝ να τροποποιηθεί ο Ν. 4039/2012 και να γίνει υποχρεωτική η στείρωση δεσποζόμενων ζώων συντροφιάς για τουλάχιστον μία πενταετία, με σκοπό να μειωθούν οι γεννήσεις και οι εγκαταλείψεις κουταβιών. Αν αυτό επιτευχθεί κατά την δική μας εκτίμηση, οι Δήμοι θα δουν δραστική μείωση αδέσποτων σε βάθος χρόνου.

Ως εκ τούτου ζητούμε και την παρέμβαση της ΚΕΔΕ στο αρμόδιο Υπουργείο με σκοπό να υποστηρίξει το αίτημα αυτό.
Κύριε Πρόεδρε,

Πολλά ακόμη θα μπορούσαν να ειπωθούν αλλά πιστεύουμε ότι οι Δήμοι θα πρέπει να εστιάσουν στα ανωτέρω αναπτυχθέντα θέματα, η δε παρέμβαση της ΚΕΔΕ θα πρέπει να είναι καθοριστική, αποτελεσματική και γιατί όχι και σωτήρια.

Ευχαριστούμε και αναμένουμε την σύγκληση του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ με το θέμα αυτό.

Με εκτίμηση,

Για την Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία (54 Σωματεία) και την
Πανελλαδική Συντονιστική Επιτροπή 130 Ζωοφιλικών Σωματείων

Η Πρόεδρος
Αναστασία Βυσσίνου Μπομπολάκη

Η Γραμματέας
Μαρία Χουστουλάκη"

*Επικοινωνήστε με το NoozPets στο email: pets@nooz.gr


Σχετικά Videos

Powered by TUODY Software